A Szegedi Tömörkény István Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium és Technikum tanárainak Erasmus+ honlapja
2022-2023
Tanári mobilitások
Az idén 125 éves Szegedi Tömörkény István Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium és Technikum Szeged egyik patinás középfokú intézménye. A huszonkilenc osztályban folyó képzés palettája színes: iskolánk a kerettantervekbe integrálva előnyben részesíti azokat a speciális képzéseket, amelyek a középiskolát választó korosztály körében népszerűek. Ennek megfelelően képzésünkben megjelenik az emelt nyelvi, a magyar-német, illetve a magyar-spanyol két tanítási nyelvű, az emelt humán, az ének-zenei, valamint a biológia és környezetvédelmi orientációs képzés. Az intézményben angol, német, olasz, spanyol, valamint latin nyelv oktatása folyik. Hét osztály vesz részt a magas színvonalú szakgimnáziumi művészeti képzésben. A képzési profilból adódóan különös hangsúlyt fektetünk az idegen nyelvek oktatására, örökös ökoiskola lévén pedig a környezettudatos magatartás kialakítására, a fenntartható fejlődésre, valamint az esztétikai nevelésre.
Iskolánk 2022-ben sikeres Erasmus+ pályázat keretében akkreditált intézmény lett.
A pályázat lehetővé teszi, hogy az iskola dolgozói, illetve diákjai 2027-ig folyamatosan külföldi mobilitási projektekben vehessenek részt. A pályázatunkban az alábbi témakörökben szeretnénk tudásunkat bővítve külföldi mobilitásokat megvalósítani, és a jó példákat adaptálva beépíteni a mindennapos tanítási gyakorlatunkba:
1. A nyelvtanárok nyelvi és módszertani ismereteinek megújítása
2. A diákok idegen nyelvi és szociális kompetenciáinak fejlesztése, interkulturális tanulás
3. Innováció és kreativitás
4. A “Z” és az alfa generáció digitális kompetenciájának fejlesztése
5. Sokszínűség – nemzetköziesítés
6. Környezetvédelem és egészségnevelés
The 125-year-old István Tömörkény Grammar School, Secondary School of Arts and Technical College is one of Szeged's most prestigious institutions of secondary education. Twenty-nine classes offer a colourful range of training: integrated into the curricula, our school gives priority to specific courses that are popular with the age group choosing secondary school. Accordingly, our courses include advanced languages, Hungarian-German and Hungarian-Spanish bilinguals, advanced humanities, music and singing, biology and environmental orientation. The languages taught are English, German, Italian, Spanish and Latin. Seven classes participate in the high quality vocational secondary art education. Due to our educational profile, particular emphasis is placed on foreign languages and, as a perpetual eco-school, on environmental awareness, sustainable development and aesthetic education.
In 2022, our school was successfully accredited under the Erasmus+ programme. It will enable the school's staff and students to participate in mobility projects abroad on a continuous basis until 2027. In our application, we would like to expand our knowledge by carrying out mobility abroad in the following topics and adapting good examples into our everyday teaching practice:
1. Renewing language and methodological skills of language teachers
2. Development of students' foreign language and social competences, intercultural learning
3. Innovation and creativity
4. Developing the digital literacy of Generation Z and Generation Alpha
5. Diversity - internationalisation
6. Environment and health education
Mobilitások (2022-2023. tanév)
Almádi Róbert - Intensivkurs (Deutsch lernen in Regensburg) – Regensburg (Németország)
Csúriné Németh Éva - 1-ről a 2-re, avagy hogyan lehet az egyszerűt jól megértve nehezebb problémákkal megbírkózni? – Rovinj (Horvátország)
Dáni Eszter - 1-ről a 2-re, avagy hogyan lehet az egyszerűt jól megértve nehezebb problémákkal megbírkózni? – Rovinj (Horvátország)
Dr. Dohány Gabriella - Varázsold elő tanítványodból a talentumot - Komplex 3+T program – Rovinj (Horvátország)
Dr. Kovács Józsefné - Varázsold elő tanítványodból a talentumot - Komplex 3+T program – Rovinj (Horvátország)
Dr. Máder Attila - 1-ről a 2-re, avagy hogyan lehet az egyszerűt jól megértve nehezebb problémákkal megbírkózni? – Rovinj (Horvátország)
Fiszter Márta - Sprache und Methodik in der Praxis – Lindau (Németország)
Jura Joanna Danuta - Creativity and Motivation in the Classroom with Teachers Development – Valletta (Málta)
Kulcsárné Hinze Mária - Go into the City: Dresden. Iskolán kívüli tanórák – Drezda (Németország)
Luttrell Erzsébet – Language, Methodology and Culture - Dublin (Írország)
Máté Soma - Learning Through Collaboration and Cooperation – Helsinki (Finnország)
Miltner Tímea –English Language Development for Teachers and Staff - Rovinj (Horvátország)
Mitrik László - Heritage landscapes, Museums and Portuguese Culture – Porto (Portugália)
Molnár Mónika – ICT in Education – Prága (Csehország)
Nagy Krisztina - Going Digital in an Innovative Classroom – Prága (Csehország)
Őze Tibor – Innovative Approaches to Teaching – Prága (Csehország)
Péter-Kovács Veronika - Varázsold elő tanítványodból a talentumot - Komplex 3+T program – Rovinj (Horvátország)
Pintérné Temunovic Andrea – Az egészség érték - Rovinj (Horvátország)
Rigóné Hargitai Csilla – Aggiornamento per insegnanti stranieri di italiano - Milazzo (Olaszország)
Schimplné Baji Krisztina - Az egészség érték - Rovinj (Horvátország)
Schoop Annekke - Go into the City: Dresden. Iskolán kívüli tanórák – Drezda (Németország)
Szlezák Anikó - Sprache und Methodik in der Praxis – Lindau (Németország)
Zsótér Éva – Wien erleben - Bécs (Ausztria)
Csoportos diákmobilitás
Geschwister Scholl-Gymnasium, Stuttgart
Tanári beszámoló
Lukács Gréta
Rácz Orsolya
Vásárhelyi-Varga Luca
Malaca Instituto, Malaga (Spanyolország)
Tanári beszámoló
Papp Franciska
Szalai Rebeka
Liceo Galileo Galilei, Caravaggio (Olaszország)
Job shadowing
Élménybeszámolók
Csúriné Németh Éva, Dáni Eszter, Dr. Máder Attila - 1-ről a 2-re, avagy hogyan lehet az egyszerűt jól megértve nehezebb problémákkal megbírkózni? – Rovinj (Horvátország)
Dr. Dohány Gabriella - Varázsold elő tanítványodból a talentumot - Komplex 3+T program – Rovinj (Horvátország)
Fiszter Márta - Sprache und Methodik in der Praxis – Lindau (Németország)
Jura Joanna Danuta - Creativity and Motivation in the Classroom with Teachers Development – Valletta (Málta)
Kulcsárné Hinze Mária, Schoop Annekke - Go into the City: Dresden. Iskolán kívüli tanórák – Drezda (Németország)
Dr. Kovács Józsefné - Varázsold elő tanítványodból a talentumot - Komplex 3+T program – Rovinj (Horvátország)
Luttrell Erzsébet – Language, Methodology and Culture - Dublin (Írország)
Máté Soma - Learning Through Collaboration and Cooperation – Helsinki (Finnország)
Miltner Tímea –English Language Development for Teachers and Staff - Rovinj (Horvátország)
Mitrik László - Heritage landscapes, Museums and Portuguese Culture – Porto (Portugália)
Molnár Mónika – ICT in Education – Prága (Csehország)
Nagy Krisztina - Going Digital in an Innovative Classroom – Prága (Csehország)
Őze Tibor – Innovative Approaches to Teaching – Prága (Csehország)
Péter-Kovács Veronika - Varázsold elő tanítványodból a talentumot - Komplex 3+T program – Rovinj (Horvátország)
Pintérné Temunovic Andrea – Az egészség érték - Rovinj (Horvátország)
Rigóné Hargitai Csilla – Aggiornamento per insegnanti stranieri di italiano - Milazzo (Olaszország)
Schimplné Baji Krisztina - Az egészség érték - Rovinj (Horvátország)
Szlezák Anikó - Sprache und Methodik in der Praxis – Lindau (Németország)
Zsótér Éva – Wien erleben - Bécs (Ausztria)
Disszeminációk
Feltöltés alatt.
2023-2024
Tanári mobilitások
Feltöltés alatt.
Csoportos diákmobilitás
Alpera (Spanyolország) - Szeged
(A logót Magyar Mihály grafikus készítette, Jójárt Lotti és Lucía Mínguez Ibáñez tervei alapján)
Az iskolánkban működő Erasmus + program keretében 2024. április 8. és 12. között a spanyolországi Alpera település I.E.S.O. PASCUAL SERRANO iskolájának tíz diákja töltött egy tartalmas hetet iskolánkban. A hét eseményeinek aktív szervezője és egyben részvevője volt iskolánk azon tíz tanulója, akik a Szegedi Tömörkény István Gimnázium 2022-1-HU01-KA121-SCH000059596 Erasmus + akkreditációja keretében hamarosan Spanyolországba utazik. A program célja, egymás kultúrájának megismerése, és annak megfigyelése, hogy a földrajzi és közigazgatási sajátosságok hogyan befolyásolják az oktatás szervezését.
A program rövid ismertetője:
Hétfőn reggel az iskola ebédlőjében az Igazgató Úr, Dr. Kakuszi Béla Péter, köszöntötte a vendégeket, ezt pedig rövid ismerkedés, valamint iskolánk bemutatása és a program ismertetése követte. A délelőtt további részében a diákok angol és spanyol nyelvű órákat látogattak meg. Ebéd után pedig sárkányhajózni mentünk.
Kedden délelőtt a cserediákok szintén órákat látogattak. Délután pedig egy vetélkedő keretein belül néztük meg Szeged legismertebb helyszíneit. Különböző állomásokon, a Múzeumban, a Széchenyi téren és az Anna-kútnál csapatokban feladatokat kellett megoldani, többek között verset írni a kút vizéről. A három állomás bejárása után a Reök-palotánál találkoztunk, onnan együtt mentünk fel a Dóm tornyába.
A szerdai napot Budapesten töltöttük, a főváros legnevezetesebb helyeinek megtekintésével. Miután megérkeztünk a pályaudvarra, a Hősök terére mentünk. Ezt a Városliget és a Magyar Zene Háza követte. Ezután kipróbáltuk a földalattit, és folytattuk utunkat a Parlamentbe. Délután a Budai Várat néztük meg, majd a nap végére még egy kürtőskalács is belefért.
Csütörtökön a spanyol cserediákok a partnereik magyar nyelvű óráit tekintették meg, majd az iskola kerámia műhelyében saját edényt is készíthettek. A délután pedig szabad volt, amire mindenki szervezett programot.
Pénteken reggel az iskola előtt találkoztunk és kerékpárral Tiszaszigetre mentünk, az ország legmélyebb pontjára. Itt játékokat játszottunk, majd visszafelé Szőregen megálltunk egy lángost ebédelni. Este a hét lezárásaként egy búcsúbulit rendeztek, amit egy koncert nyitott meg, és a néptáncot is kipróbálhatták.
Szombaton hajnalban indultak vissza Spanyolországba, és elköszönéskor megígérték, hogy minket is ugyanilyen vendégszeretettel fognak várni.
A beszámolót készítette: Bálint Csenge és Mészáros Emma 11. B
Feltöltés alatt.
Job shadowing
Feltöltés alatt.
Élménybeszámolók
Feltöltés alatt.
Disszeminációk
Feltöltés alatt.
Célkitűzéseink
„Az Erasmus+ az oktatás, a képzés, az ifjúság és a sport területén a 2021–2027 közötti időszakra létrehozott uniós program, melynek általános célkitűzése, hogy az egész életen át tartó tanulás révén támogassa az emberek tanulmányi előmenetelét, illetve szakmai és személyes fejlődését az oktatás, a képzés, az ifjúság és a sport területén Európában, és ezáltal hozzájáruljon a fenntartható növekedéshez, a minőségi munkahelyek megteremtéséhez és a társadalmi kohézióhoz, az innováció előmozdításához, valamint az európai identitás és az aktív polgári szerepvállalás erősítéséhez… A kiemelkedő minőségű, inkluzív oktatás és képzés, valamint az informális és nemformális tanulás felvértezi a fiatalok és a résztvevők valamennyi korosztályát azokkal a képesítésekkel és készségekkel, amelyekkel érdemi módon részt tudnak venni a demokratikus társadalomban, megértik a kultúrák közötti különbségeket, és sikeresen át tudnak lépni a munkaerőpiacra.”
Intézményünk 2021-ben elnyerte az akkreditációt, amely azt jelenti, hogy 2027-tel bezárólag tanári és diák mobilitásokat valósíthatunk meg könnyített pályázati feltételek mellett. Akkreditációs pályázatunkban meghatároztuk intézményünk stratégiai tervét, amelyben az alábbi fejlesztési célok szerepelnek:
1. Lendületet adni a nyelvtanuláshoz
Munkatársaink részt vehessenek nyelvi kurzusokon, majd szakmai látogatáson, módszertani tanfolyamokon, nyelvtanárok nyelvi és módszertani ismereteinek megújítása
2. Interkulturális tanulás
A diákok nyelvi és szociális kompetenciájának, idegen nyelvi kommunikációjának fejlesztése
3. Innováció és kreativitás fejlesztése, tanulószervezetté válás
Folyamatos, a szervezeti kultúrába beépülő szakmai fejlődés, jó gyakorlatok átadása, tudásmegosztás gyakorlatának kialakítása
4. A “Z” és az alfa generáció digitális kompetenciájának fejlesztése
A diákok tanulják meg a digitális tér adta lehetőségeket hatékonyan és felelősséggel használni a tanulási folyamatokban
5. Sokszínűség – nemzetköziesítés
Nemzetközi projektekhez kapcsolódva vonzóbbá tenni iskolánkat a diákok és a fiatal kollégák számára, ez utóbbi esetben kedvet ébreszteni a pedagógus pályán maradáshoz
6. Külföldi középiskolák környezetvédelmi és egészségnevelési programjainak, jó gyakorlatainak megismerése, illetve a korszerű, a mi pedagógiai gyakorlatunkban is beilleszthető módszerek elsajátítása
Az Erasmus+ akkreditációs pályázat első szakaszában 2022-ben 80613 euró támogatást nyertünk. Ennek segítségével ebben a pályázati évben eddig 23 tanár vehetett rész külföldi kurzusokon, 3 fő szakmai látogatáson, 12 diák Spanyolországba, 8 tanuló Németországba, 6 diák pedig Olaszországba utazhatott kísérőtanáraik vezetésével különböző szakmai programokra.
A megvalósult mobilitásokról intézményünk honlapján és más felületeken, többek között a projektünk nyilvános Facebook-oldalán is folyamatosan hírt adunk.
https://www.facebook.com/groups/455976389345352A projektet az Európai Bizottság támogatta. A kiadványban (közleményben) megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.