2016/2017
Nemzeti Tehetség Program
Szakmai beszámoló:
Divatbemutató 2016:
„Fedezd fel EUrópát!” című videópályázat fődíj
Az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete, az Európai Parlament Magyarországi
Tájékoztatási Irodája, a Miniszterelnökség és a magyarországi Europe Direct irodák
által meghirdetett "Fedezd fel EUrópát!" című videópályázat
FŐDÍJÁT
a Szegedi Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium
24 fős 11. média fakultációs diákjai nyerték meg.
Nyereményük egy Franciaországi utazás az Európai Parlament strasbourgi székhelyére, illetve egy Budapesti kirándulás az Európai Unió Házába.
A felkészítő tanáruk Nagy László média szakos tanár.
A pályázati kiírás az volt, hogy az osztály saját városában látogasson el egy vagy
több, európai uniós fejlesztéssel megvalósult középületbe, oktatási és kulturális
intézménybe, sport- és szabadidős helyszínre vagy infrastrukturális beruházáshoz.
A látogatást meg kellett örökíteni 2 perces videó felvételen, minél ötletesebb,
innovatívabb módon.
A diákok összesen 10 kamerával vették fel a helyszíneket. 2 GoPro-val, 6 digitális
kézi kamerával, és az egyik osztálytárs ismeretségének köszönhetően két kamerával
felszerelt utasszállító kis repülőgéppel indultunk neki a forgatásnak.
Alapkoncepció az volt, hogy biciklivel, gördeszkával és görkorcsolyával ellátogatnak
12 helyszínre, ahol az uniós zászló csillagaiként 12-en trükköket mutatnak be,
ugratnak és gurulnak, fiatalos, dinamikus lendületet adva a produkciónknak.
A nyertes film:
Link: https://www.youtube.com/watch?v=qSYGXwMxQug
2017/2018
„Mikrokozmosztól a makrokozmoszig” NTP-MTTD-17-0170
„Mikrokozmosztól a makrokozmoszig”
NTP-MTTD-17-0170 azonosítószámú pályázat
A Szegedi Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium természettudományos munkaközössége kiemelten fontosnak tartja a tehetséges diákok felkutatását és segítését. Ezt a célt szolgálta a 2017/18-as tanév során megvalósított pályázatunk, amit az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő hirdetett a matematikai, a természettudományos és a digitális kompetenciák erősítését szolgáló hazai és határon túli tehetségsegítő programok támogatására.
Programunk célkitűzése, hogy a tehetséges diákok megfelelő elméleti tudása mellett a tanulók gyakorlati ismereteit is bővítsük a természettudományok területén. Gyakorlatorientált foglalkozásaink során a diákok jobban megismerték és megértették a környezetünkben zajló jelenségeket. Ezt fizika, kémia, biológia és környezetvédelem témájú gyakorlatok elvégzése, értelmezése és bemutatása komplex módon segítette.
2017. augusztusában 3 napos bentlakásos tábort szerveztünk Bugacon a CSEMETE Egyesület Oktatóközpontjában. A táborban ismerkedés, csapatépítés, szociális kompetenciák fejlesztése mellett sor került a természettudományos ismeretek bővítésére (növényismeret, társulásismeret, csillagászati megfigyelések).
2017 szeptembere és 2018 júniusa között heti rendszerességgel került sor 2 órás tehetséggondozó foglalkozásokra, részben az iskolában, részben külső helyszíneken. Ellátogattunk a Pusztaszeri Tájvédelmi Körzet területén fekvő sándorfalvi Fehér-tóra, az SZTE Gyógyszerésztudományi Karának Farmakognóziai Intézetének laboratóriumába, az SZTE ÁOK Mikrobiológiai és Immunbiológiai Intézetének laboratóriumába, a Szegedi Csillagvizsgálóba, az SZTE Füvészkertjébe, az SZTE Csillagászati Tanszékére, valamint a Körös-éri Tájvédelmi Körzet részét képező Ásotthalmi láprétre. Ezen foglalkozások során a diákok rutint szereztek a mikroszkóp használatában, fejlődött kísérletező készségük a kémiai laborgyakorlatok elvégzése terén, bővebb ismereteket szereztek a csillagászat témakörében. A terepgyakorlatok alkalmával fejlődött tájékozódó és megfigyelő készségük, gyarapodtak természetvédelmi ismereteik.
2018. január 11-én múzeumpedagógiai foglalkozáson vettünk részt az Interaktív Természetismereti Tudástárban.
2018. február 28-án 1 napos tanulmányút keretében látogatást tettünk a Paksi Atomerőműben.
2018. június 7-én a Szent-Györgyi Albert Agórában disszeminációs zárórendezvényt tartottunk általános iskolások bevonásával.
Pályázatunk elérte célját, hiszen diákjaink lelkesen vettek részt a foglalkozásokon, és szereztek rutint a természettudományos vizsgálatok elvégzésében. Motiváltságukat mutatja, hogy a tanév során számos versenyen, pályázaton is elindultak, szép sikereket elérve. Bízunk benne, hogy segítettük pályaválasztásukat, vonzóbbá téve számukra a természettudományok világát.
Elkészített bemutatók:
Antociánok.pptx
Darules a Fehér-tavon.pptx
Füvészkert látogatása.pptx
Kísérletek élesztővel.docx
Mikrobiológia gyakorlat az SZTE ÁOK-n.pptx
Mikrobiológiai vizsgálatok.pptx
Növényi anyagok.pptx
Növényi részek mikroszkóp alatt.pptx
Sparkling science kutatóprogram
Sparkling science kutatóprogram
Iskolánk a 2017-2019-ig tartó időszakban részt vesz a Sparkling Scinece („Szikrázó Tudomány”) program egyik kutatási projektjében több nemzetközi partnerrel együttműködésben.
A Sparkling Science egy kutatóprogram, mely 2007-ben indult útjára az Osztrák Tudományos és Kutatásügyi Minisztérium (Bundesministerium für Wissenschaft, Forschung und Wirtschaft) finanszírozásával, és Európában elsőként formabontó módon segíti a fiatal tudósok szakmai előrelépését.
A program sajátos jellemvonása, hogy az immár 260 projektben (melyből 200 már be is fejeződött) a tudósok vállvetve dolgoznak együtt fiatalokkal a kutatás során. Ez a módszer „civil tudomány” néven ismert.
További információ: http://www.sparklingscience.at/de http://www.sparklingscience.at/en
Városi fák mint klímanagykövetek
Weblap: http://stadt-baum-klima.sbg.ac.at/
A Városi fák mint klímanagykövetek (Urban Trees as Climate Messengers) elnevezésű kutatási programban diákok, tanárok, szakértők és tudósok részvételét várják Európa-szerte. A Salzburgi Egyetem egyik kutatócsoportja irányítja a projektet, melyhez a tudományos és gyakorlati élet számos résztvevője nyújt támogatást. Ausztria, Németország és Magyarország területéről hét iskola csatlakozott a programhoz.
A városi fák nem csak zöldek: árnyékot nyújtanak, hűtik a levegőt, kiszűrik a finom porszemcséket és oxigént termelnek. Ezeket nevezzük „ökoszisztéma-szolgáltatásnak”. A város zöldítése, különösen a városban élő fák kulcsfontosságú elemei a városi klímához való alkalmazkodásnak. Azonban még mindig vannak nyitott kérdések a városi fák ökoszisztéma-szolgáltatásaival kapcsolatban: mennyi és milyen hasznok tudnak a fák hozni, és mely fajok alkalmazkodtak legjobban a klímaváltozáshoz? Jelen projekt célkitűzése, hogy jobban megérthessük az összefüggéseket a városi fák növekedése, fenológiája és ökoszisztéma-szolgáltatásai között.
A Sparkling Science Városi fák mint klímanagykövetek elnevezésű projektjében osztrák, német és magyar kutatók, szakértők, tanárok és diákok dolgoznak együtt: a cél, hogy megfigyeljék, mérjék és modellezzék a fák életciklusának szakszait (fenológiáját) és a mikroklimatikai adatokat. A mért adatokra alapozva a diákok felbecsülik a város fáinak éghajlat-módosító kapacitását. Salzburg, Bécs, Weer, Drezda és Szeged diákjai egy webes alkalmazás segítségével rögzítik a fák méreteit, valamint fenológiai adatokat gyűjtenek, azaz feljegyzik a fa rügyezésének, virágzásának, termésérésének és a lombozat sárgulásának időpontját és időtartamát. Az adatokat a projekt kutatócsoportja dolgozza fel. Az eredmények megmutatják a különböző fafajok válaszát a városi időjárási viszonyokra, illetve ugyanazon fafaj egyedeinek válaszát az eltérő klimatikus viszonyokra. A város fái tükrözik a helyi klímát, így a diákok időjárási paraméterek, éghajlati és fenológiai adatok összevetésén keresztül tanulják meg a különböző éghajlati övek jellemzőit, valamint megértik a városi klíma és a városi élőhelyek közötti kölcsönhatásokat.
A klímaváltozás jövőbeni forgatókönyvét jól modellezik azok a projektben résztvevő települések, melyek éghajlatára a száraz, forró nyarak valamint a gyakori, heves esők jellemzőek. A fák életciklusának megfigyelésén túl méréseket végzünk a lombkorona szintben is, vizsgáljuk fa árnyékának hatását a felszíni hőmérséklet csökkentésére, és folyamatosan mérjük a mikroklimatikus viszonyokat a fa környezetében.
A mért adatokra alapozva a diákok felbecsülik a város fáinak éghajlat-módosító kapacitását. Emellett illusztrációkat, fényképeket készítenek vizsgálatuk tárgyáról, a fákról, művészi eszközökkel mutatják be kutatási eredményeiket és a projekt során szerzett élményeiket, tapasztalataikat. Ezáltal kreatív módon, saját szemszögükből fejezhetik ki a városi fák jelentőségét. A tudományos és művészeti megközelítés ötvözése lehetővé teszi a diákok számára, hogy nemzetközi együttműködés keretében bővíthessék tudásukat, megismerjék egymás kultúráját, és értékes tapasztalatokat szerezhessenek.
Weblap: A Sparkling Science honlapon található információ a projektről
Urban trees as climate messengers
Green infrastructure in general and urban trees in particular are considered to be key elements of urban climate adaptation strategies. Yet, there are open questions related to ecosystem services: how much can urban trees really provide and which tree species are adapted to climate change? The aim of the project is to contribute a better understanding of the linkages between tree growth, phenology and ecosystem services of urban trees.
Students from different Central European cities and communities (Salzburg, Vienna, Weer, Dresden, Szeged) collect data with a web app on the phenology (leaf growth, flowering, fruits, foliage colouring) and different growth parameters of trees. The data are analyzed in the project group. Those results illustrate the reaction patterns of different tree species to the weather conditions in a city and the reaction patterns of the same species to the weather conditions in different cities. Since urban trees reflect the urban climate, students learn to characterize climatic regions by means of weather conditions, climatic and phenological data, and to understand the interactions between urban climate and urban nature. Future scenarios of climate change are represented by those cities in the project network that are already characterized by drier, hotter summers and by more frequent severe rainfall events. In addition to the phenological observations, measurements are made on the leaf area, lowering of the surface temperature by the tree shadows and continuous microclimate measurements at tree sites.
Students not only produce quantitative assessments of the climatic regulations of these urban trees, but also express their research results and project experiences in an artistic way. This way, they can creatively work out the importance of urban trees from their own perception. The combination of different perspectives enables a valuable intercultural learning experience.
Stadtbäume als Klimabotschafter
Die Grüne Infrastruktur im Allgemeinen und Stadtbäume im Besonderen gelten aufgrund ihrer Ökosystemleistungen als ein besonders wichtiges Element städtischer Klimaanpassungsstrategien. Wie viel vermögen sie wirklich zu leisten und welche Baumarten sind dem Klimawandel angepasst? Projektziel ist, zu einem besseren Verständnis des Zusammenhangs zwischen dem Wachstum, der Phänologie und Ökosystemleistungen von Stadtbäumen beizutragen.
Schüler*innen aus verschiedenen mitteleuropäischen Städten und Gemeinden (Salzburg, Wien, Weer, Dresden, Szeged) sammeln mit einer Web App Daten zur Phänologie (Blattaustrieb, Blühen, Fruchten, Laubverfärbung), die sie gemeinsam mit den Wissenschaftler*innen vergleichend im Projektverbund auswerten. Diese Datenanalyse veranschaulicht das Reaktionsmuster verschiedener Baumarten auf den Witterungsverlauf in einer Stadt und das Reaktionsmuster derselben Arten auf den Witterungsverlauf in verschiedenen Städten. Da Stadtbäume die Klimaregion der Stadt widerspiegeln, lernen Schüler*innen Klimaregionen anhand von Witterungsverläufen, Klima- und Phänologiedaten zu charakterisieren und die Wechselwirkungen zwischen Stadtklima und Stadtnatur zu verstehen. Zukunftsszenarien des Klimawandels werden durch jene Städte im Projektverbund charakterisiert, die bereits heute durch trockenere, heißere Sommer und durch häufigere Starkregenereignisse geprägt sind. Zusätzlich zu den phänologischen Beobachtungen erfolgen Messungen zur Blattfläche, Absenkung der Oberflächentemperatur durch den Baumschatten und kontinuierliche Mikroklimamessungen an Baumstandorten.
Ausgehend von den gemessenen Daten erstellen Schüler*innen nicht nur quantitative Bewertungen der klimatischen Regulationsleistungen dieser Stadtbäume, sondern setzen ihre Untersuchungsergebnisse und Projekterfahrungen künstlerisch um. Damit können sie aus ihrer Perspektive die Bedeutung von Stadtbäumen kreativ darstellen. Das Aufeinandertreffen verschiedener Perspektiven ermöglicht zudem eine wertvolle interkulturelle Lernerfahrung.
Finanszírozza: Osztrák Tudományos és Kutatásügyi Minisztérium (Bundesministerium für Wissenschaft, Forschung und Wirtschaft) Sparkling Science kutatóprogramja
2020/2021
2021/2022
Fűben-fában orvosság NTP-MTTD-20-0179
Fűben-fában orvosság
NTP-MTTD-20-0179 azonosítószámú pályázat
Tehetséggondozó programunk során komplex természettudományos gondolkodásmód fejlesztése zajlik 9-11. évfolyamos tanulóink körében. Kémia, biológia és az informatika tudomány területről állítjuk össze a műhelymunka tematikáját.
Célunk, hogy a programba bevont diákok csoport és páros munkában, gyakorlatorientált módon, a gyógynövények témája köré szerveződve fedezzék fel és fejlesszék képességeiket. Továbbá célunk, hogy felkeltsük az érdeklődést a természettudományok iránt, bővítsük diákjaink gyakorlati készségeit, gyarapítsuk elméleti tudásukat, segítsük pályaválasztásukat. Mindezeket a tanulók digitális kompetenciájának fejlesztésével együtt kívánjuk elérni, amely így élményalapú tanulást és naprakész ismereteket biztosít számukra.
A programok egy részét iskolán kívüli helyszíneken tartjuk, ilyenek a füvészkerti, kiskundorozsmai, ásotthalmi terepi foglalkozások, az egyetemi tanszékeken, laborokban tett látogatások, a Kutatók éjszakája és a Bugacra szervezett 3 napos tábor.
Projektünk gyakorlatorientált, a kémia, a biológia témaköreit érinti, a feldolgozáshoz gyakorlati, informatikai módszereket használunk. Laboratóriumokban – az iskolában és az SZTE Farmakognóziai Intézetében - az élőlényeket felépítő kémiai anyagok kimutatása, szétválasztása, növényi hatóanyagok vizsgálata történik. Eközben kipróbálhatják diákjaink a vegyész, gyógyszerész hivatás munkamódszereit. Biológiai gyakorlatok során ismerkednek a fénymikroszkóppal, metszetkészítésre, növényi preparátumok készítésére és vizsgálatára kerül sor. Botanikai ismereteiket a terepi növényfelismerés és -határozás során bővítik, valamint a Szegedi Füvészkert ad lehetőséget a növénybiológusok tevékenységének megismerésére. A virtuális „tanösvény” készítése új informatikai kihívás elé állítja a gyerekeket, a honlap készítésben szereznek jártasságot.
Projektünkben a diákoké a főszerep, a tervezéstől, az empirikus tapasztalatgyűjtésen át az eredmények feldolgozásáig és közléséig. Munkánkat átszövi a vizualitás – fotóznak, rögzítik a látottakat, a honlapot szerkesztenek, videofilmet készítenek.
Szakmai beszámolók
Dr. Kovács Józsefné beszámolója
A Szegedi Tömörkény István Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium és Technikum természettudományos munkaközössége kiemelten fontosnak tartja a tehetséges diákok felkutatását és segítését. Ezt a célt szolgálta a 2020/21-es tanévre meghirdetett pályázat, amit az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő írt ki a matematikai, a természettudományos és a digitális kompetenciák erősítését szolgáló hazai és határon túli tehetségsegítő programok támogatására.
Programunk célkitűzése, hogy felkaroljuk a tehetségeket, támogassuk azokat, akiket ígéretesnek tartunk, hogy felismerhessék saját képességeiket. Célunk volt továbbá, hogy mentorált diákjaink elméleti tudását és gyakorlati ismereteit is bővítsük a természettudományok területén. Gyakorlatorientált foglalkozásaink során a diákok jobban megismerték és megértették a környezetünkben zajló jelenségeket. Ezt a kémia, biológia és környezetvédelem témájú gyakorlatok elvégzése, értelmezése és bemutatása komplex módon segítette. Tudásuk bővítésére, ismereteik feldolgozására, rögzítésére az informatika eszközeit használtuk.
2020 őszén kezdődött programunkat a koronavírus járvány szakította félbe, akkori diákjaink egy része közben leérettségizett. A 2021/22-es tanév a korlátozások jegyében telt, ennek ellenére, igyekeztünk minél változatosabban folytatni a tehetséggondozást.
Három napos táborban ismerkedtek a Kiskunsági Nemzeti Park védett területével, természeti értékeivel a diákok. Ellátogattunk az SZTE Füvészkertjébe, Körös-éri Tájvédelmi Körzet részét képező Ásotthalmi láprétre, az SZTE kémia tanszékére. Szakemberek előadását hallgattunk a beporzó rovarokról, a fenntartható mezőgazdaságról. A foglalkozások során fejlődött kísérletező készségük, jártasságot szereztek a mikroszkóp használatában. A terepgyakorlatok alkalmával fejlődött tájékozódó és megfigyelő készségük, gyarapodtak növénytani, természetvédelmi ismereteik. A közös gyakorlatok szociális készségeiket fejlesztették és mindeközben gyarapodott tudásuk.
Fontos szempont volt a foglalkozásokon, hogy a tantárgyi környezeten túl a gyakorlati vonatkozások (orvosi, természetvédelmi, informatikai) is előkerüljenek, ezzel is tágítva a megismerés spektrumát.
Diákjaink lelkesen vettek részt a foglalkozásokon, rutint szereztek a természettudományos vizsgálatok elvégzésében, tudományos igényű esszé írásában és előadás készítésében. Motiváltságukat mutatja, hogy a tanév során számos versenyen, pályázaton is elindultak (Curie környezetvédelmi csapatverseny, Curie kémia – egyéni verseny, Teleki-virág verseny, Herba Medica verseny, Fodor József biológia verseny, Bugát Pál Természetismereti Műveltségi Vetélkedő, Csizmazia pályázat)
Bízunk benne, hogy tehetséggondozó programunkkal segítettük pályaválasztásukat.
Őze Tibor beszámolója
A Szegedi Tömörkény István Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium és Technikum NTP-MTTD-20-0179 pályázatában vettem részt.
A tavalyi közel teljes online tanévet leszámítva, ez volt az első tanévem a pályán. Igyekszem minél több dologban részt venni az iskola életében, hogy minél hamarabb, minél több tapasztalatot szerezzek. Célom, hogy a tehetséges diákok pályáját és a céljaik elérését a lehető legjobban támogassam. Ezekből adódóan kézenfekvő volt, hogy részt vegyek ebben a pályázatban.
Bár a járványhelyzet nehezebb időszakán túl voltunk, ennek ellenére az idei tanév is több korlátot állított elénk a járvány miatt, ezért a lehetőségeink korlátozottak voltak. Az egyetemen több lehetőség is meghiúsult, a különböző járványhoz kapcsolódó okok miatt. Így két helyre tudtunk csak ellátogatni, az SZTE Füvészkertbe és az SZTE Kémia Intézetébe.
Az SZTE Füvészkertben tett látogatásunk során kertvezető segítségével ismerhették meg a diákok a füvészkertet. A kertvezetés jól szolgálta azt a célt, hogy a diákok megismerjék a kertben való tájékozódás és ismeretszerzés lehetőségeit. Ezen felül a korábban tanult növényismerettel kapcsolatos tudásukat eleveníthették fel, például a határozóbélyegek segítségével történő növényfelismerést, mely a korábban elméletben tanult ismeretek gyakorlatba történő átültetését is jól szolgálta. Majd végül a látott növények egy részének rendszertani besorolásával zárult a program, mely ismételten a korábban tanultak felelevenítését, és alkalmazását szolgálta.
Az SZTE Kémia Intézetben a gyerekek páros munkaformában végeztek el három kémiai kísérletet az egyik egyetemi oktató vezetésével. A három kísérlet, a három nagyobb kémia tudományágát ölelte fel. Általános kémiából az egyensúlyokat szemléltető kísérletet, szervetlen kémiából a hidrogén-peroxid bomlásának szemléltetésére alkalmazott ”elefántfogkrém” kísérletet, szerves kémiából pedig az acetilén laboratóriumi előállítását végezhették el a gyerekek. A kísérletek során a korábban tanultak, a kísérletek során tapasztalható jelenségek értelmezéséhez szükséges ismeretek felelevenítése is folyamatos volt. A két fő cél a laboratóriumi eszközök rutinosabb használatának fejlesztése és a tantárgyi motiváció fenntartása volt. Továbbá a tanszéklátogatás a pályaorientációt támogatta, miközben a tehetségek fejlesztése is zajlott.
Csúri-Németh Éva beszámolója
Programunk fő célkitűzése mellett a diákok informatikai tudásának, digitális kultúrájának fejlesztését is fontosnak gondoljuk. A diákok életét átszövi a technológia. Mindez lehetőséget teremt arra, hogy olyan tantárgyakat kapcsoljunk egymáshoz, amelyek eltérő tartalommal és célrendszerrel rendelkeznek. Az egyén digitális környezetben elfoglalt helye a technológia fejlődésével új típusú tudást igényel.
Az informatikával végzett tevékenység biztosítja a digitális kompetenciák megszerzését, alkalmazását, egyúttal megteremti az elsajátított tudás aktív, önálló bővítésének a lehetőségét olyan új ismeretekkel, melyek elérése a digitális kommunikációs csatornák és eszközök igénybevételének segítségével valósulhat meg.
A digitális eszközökkel megvalósított hatékony és kreatív problémamegoldás, tudásépítés és együttműködés kialakítását tűztük ki célul a tevékenységünk megvalósítása során.
Első lépésként a diákok megtanulták a felhasznált szakirodalom rendszerezését, szövegszerkesztő program segítségével. Hivatkozásokat, rendezéseket használtak.
A laboratóriumi gyakorlatok során készült jegyzeteket, fotókat informatika gyakorlat keretében digitalizálták, a csoport tagjai által elérhető felhőalapú háttértárolóra mentették. Mindeközben megismerték a virtuális tárolási lehetőségek jogi aspektusait, mint például szerzői jogok, adatvédelem, GDPR.
A diákok az elkészült digitális anyagokat azonos kritériumkövetelményekkel formázták. Ezeket az anyagokat egy ismeretterjesztő adatbázissá fűzték össze. A feladatok megoldása közben saját rajzok is készültek digitális rajzoló program segítségével. A papíralapú rajzokról fotók, szkennelt másolatok készültek. Továbbá honlapszerkesztési ismereteiket is bővítették.
Mindezeknek köszönhetően a diákok digitális tudása mind hardveresen, mind pedig szoftveresen bővült.
Önértékelő kérdőív
Laborgyakorlatok
Esszék
Fotók
Videó
2023/2024
Osztálykirándulás Lengyelországba a Wacław Felczak alapítvány támogatásával (2024)
Osztálykirándulás Lengyelországban-2024-9/D
A Wacław Felczak alapítvány jóvoltából egy négynapos krakkói tanulmányi úton vehettünk részt június közepe táján. A kirándulás a lengyel-magyar barátság téma köré épült, melynek keretein belül számos programra került sor. Az előkészületekben ellátogatott hozzánk Szeged tiszteletbeli lengyel konzulja Dr. Biernacki Karol, aki előadást adott Lengyelország és Magyarország történelméről.
Első utunk csütörtök délután Nedec várához vezetett, ahonnan fantasztikus kilátás nyílt a Dunajec folyó szürkéskékes vizére.
Másnap délelőtt a IX Liceum Ogólnokształcące im. Zygmunta Wróblewskiego w Krakowie középiskola 2a osztályának diákjai és tanáraik, Barbara Stanek és Tomasz Gassowski láttak minket vendégül. Az iskola igazgatónője, Aleksandra Pagacz-Pociask által is melegszívű fogadtatásban volt részünk; beszéddel köszöntött minket, melyben hangsúlyozta a magyar kapcsolat fontosságát és életre szóló élményeket kívánt nekünk, melyeket meg is kaptunk az iskolában töltött idő alatt. Megkínáltak bennünket tradicionális lengyel sajttortával, körbe vezettek minket az iskolában, táncoltunk, és röplabdáztunk együtt. A kommunikáció angol nyelven zajlott. Bízunk benne, hogy sokáig fenn tud maradni ez a kapcsolat, valamint a csereprogram is sikeresen be tud indulni.
IX Liceum Ogólnokształcące im. Zygmunta Wróblewskiego iskola honlapja
A délután folyamán a városközpontba látogattunk el, ahol Krakkó megmutatta sokszínű arcát a kíváncsiskodó turistáknak. Megnéztük a waweli gótikus székesegyházat, ahol megtekinthettük Báthory István sírhelyét. Továbbá kaptunk szabadidőt, hogy felfedezhessük a szuvenírboltokat, ékszerüzleteket és helyi cukrászdákat. Később Balassi Bálint kihelyezett emléktáblájánál jártunk, amelyhez Mónika Tanárnő a legendát is elmesélte nekünk.
A szombatot a zsidónegyedben kezdtük, szert tettünk a másnapra kellő tudásra, felidéztük a szerdán megnézett Schindler listája című filmet. Ebédre a helyi különlegességeket próbálhattuk ki. Délután Wieliczkába látogattunk, ahol 135 méter mélyre mentünk le, és fedeztük fel a sóbánya termeit angol nyelvű idegenvezetéssel. Szűk alagutakon haladtunk keresztül, szobrokat és kápolnákat nézegettünk, megismertük Árpádházi Szent Kinga bányához kötődő legendáját. Majd siettünk a messzi Tarnów városába, Bem apó mauzóleumához.
A legutolsó nap kora reggel elindultunk az auschwitzi koncentrációs tábor emlékhelyére. A háromórás magyar nyelvű vezetett túrán betekintést nyerhettünk a rabok ott töltött idejének történéseibe, az ott uralkodó embertelen körülményekbe. Több barakkban is voltak tárgyak és képek az áldozatokról miután megfosztották őket az emberségüktől. Auschwitzból egyenesen Birkenauba vezetett utunk. Ez a hely nem csak egy koncentrációs tábor, hanem haláltábor is volt. Az itt épített gázkamrák már csak romokban lévő állapotban látogathatók meg.
Hálásak vagyunk a fantasztikus osztálykirándulás megszervezéséért Dunai Ágnes osztályfőnökünknek, valamint Molnár Mónika tanárnőnek, hogy elkísért minket külföldre.
Tandari Anna, Kozma Nikolett